آیا بعد ازسه ماه ، بازهم امنیت انتخابات تامین می شود؟
محمد اسحاق فیاض محمد اسحاق فیاض

مسئله تاخیر زمان برگزاری انتخابات یکی از موضوعات مهمی بود که طی دو هفته اخیر در رسانه های کشور داغ بود و سرانجام علی زغم مخالفت های پارلمان و برخی از احزاب سیاسی، کمیسیون مستقل سه ماه به تاخیر انداخت. کمیسیون مستقل انتخابات کشور رسما زمان برگزاری انتخابات را سه ماه تاخیر انداخت و تاریخ دقیق برگزاری انتخابات ریاست جمهوری را 29 میزان 1388 اعلام کرد.

عزيز الله لودين"رئيس كمیسيون مستقل انتخابات  کشور در نشست خبري خود  دلیل این تاخیر را سه عامل ذکر کرد و گفت:" اين كميسيون تاريخ تعيين شده را كه روز قبل از ماه مبارك رمضان است، پس از مشورت با نيروهاي امنيتي افغان و نيروهاي خارجي اعلام كرده است وعلت اين تأخير  نیز مشكلات مختلف تداركاتي، امنيتي و مالي  می باشد". بر اساس اظهارات قبلي مسئولين اين كميسيون، ثبت نام از راي دهندگان در بعضي از مناطق افغانستان در فصل زمستان ناممكن است و اين علت تاخير احتمالي در انتخابات عنوان شده  است.

اما دراین میان سکوت معنادار سازمان ملل و کشورهای غربی دربرابر تاخیر زمانی انتخابات خود سئولاتی را به وجود آورده بود. برخی از تحلیل گران پیش از پیش می گفتند که سکوت معنا دار نهادهای بین المللی به معنی رضایت آنان از تاخیر افتادن انتخابات است، اما برخی بدین باور بودند که نهاد های بین المللی هنوز هیچ تصمیمی را دراین زمینه نگرفته است و نمی داند که چه تصمیمی دراین زمینه اتخاذ نمایند؟

سرانجام بعد از چند روز که از اعلام رسمی تاخیر برگزاری انتخابات ازسوی کمیسیون مستقل انتخابات گذشت، نماينده دبيرکل سازمان ملل متحد در کابل از تعويق سه ماهه زمان برگزاري انتخابات رياست جمهوري افغانستان در سال آينده حمايت کرد.کاي ايده" روز يکشنبه به خبرنگاران گفت: موضع سازمان ملل در گذشته و حال نسبت به زمان برگزاري انتخابات مشخص بود و هر تصميمي که کميسيون مستقل انتخابات در اين رابطه اتخاذ کند، از آن حمايت مي کنيم .احترام به تصميم نهادهاي اداري در افغانستان لازم است ،اما من به عنوان نماينده بان کي مون دبيرکل سازمان ملل متحد از اين بابت ، نگران سه مساله هستم .

ايده نگراني هاي خود را تامين 223 ميليون دلار کمک مالي ، آمادگي براي برگزاري انتخابات و تامين امنيت لازم براي برگزاري آن عنوان کرد.

نماينده دبیر کل سازمان ملل گفت : با کمک نيروهاي دولتي ،سازمان ناتو و ساير نيروهاي خارجي بايد امنيت صندوق هاي اخذ راي ، برگزار کنندگان و شرکت کنندگان در انتخابات تامين شود.

نماینده سازمان ملل به انتقاداتی که طی یک هفته گذشته از سوی رسانه ها در مورد به تاخیر افتادن انتخابات صورت گرفته بود اشاره کرده و گفت:

در مورد انتقاد رسانه هاي افغانستان از حمايت این سازمان از به تعویق افتادن تاريخ برگزاری انتخابات رياست جمهوري، آنچه رسانه ها مطرح مي کنند، بدون مداخله وي انجام مي شود.بحث انتخابات در رسانه ها چندين بعد دارد که يکي از آن قانون اساسي است و نمي خواهد در اين مورد رسما وارد اين قبيل مباحث شود.

هرچند این یک واقعیت است که با تاخیر زمان برگزاری زمان انتخابات رسما و علنا قانون اساسی نقض گردیده است، اما مسئله اساسی این است که درعین حالی که قانون اساسی دراین  زمینه با تاخیر زمانی انتخابات نقض می گردد، شرایط زمانی برگزاری انتخابات را نیز باید درنظر گرفت و ان این است که اگر نیروهای دولتی و جامعه جهانی بتوانند اکثریت و بخش وسیعی از مناطق جنوب و جنوب شرق را در کنترول خود درآورد و زمینه انتخابات را دراین مناطق فراهم کند، اننتخابات در سایه تامین امنیت بهتر و آزادانه تر برگزاری می گردد، بازهم به ارزش تاخیر انتخابات می ارزد، اما نیروهای دولتی، ناتو و ائتلاف نتوانند امنیت این مناطق را برای انتخابات برقرار نماین باید گفت که هم قانون  اساسی نقض شده و هم اهداف مصلحتی که از نقض قانون اساسی دنبال می کردند نرسیده اند.

 

 به هرحال روشن است که تاماه جوزا نیروهای دولتی و خارجی نمی توانند طالبان را از بخش وسیعی ازافغانستان بیرون کنند و در جنوب زمینه برگزاری انتخابات را فراهم نمایند، در طول سه ماه تابستان این احتمال وجود دارد که نیروهای دولتی و بین المللی بتوانند با عملیات های گسترده و متعدد طالبان را از بخش های وسیعی ازجنوب و جنوب شرق بیرون برانند و آنان را به آن سوی مرز درایالت سرحد و بلوچستان پاکستان متواری سازند، تا زمینه برگزرای انتخابات فراهم گردد.

 براین اساس به نظر این قلم هرچند که تاخیر انتخابات ریاست جمهوری برخلاف قانون اساسی است و از نظر حقوقی هیچ توجیهی ندارد، اما براساس مصالح ملی و نبود امنیت در ماه جوزا، مصلحت آن است که  که این انتخابات سه ماه تاخیر افتد و در  زمانی برگزار گردد که بشود امنیت آن را تامین کرد. زیرا انتخابات سال جاری حایز اهمیت ویژه تاریخی برای مردم افغانستان است.  اگر این انتخابات در یک فضای آزاد و دموکرات برگزار گردد و درآن فردی انتخاب گردد که توانایی لازم را در اداره افغانستان دارد و از مدیریت و درایت لازم برخوردار است و عدالت احتماعی  و توسعه سراسر و همه جانبه را سرلوحه کاری خود قرار می دهند و از تعصب، تنگ نظری و گرایش های قومی و نژادی به دور باشد و مردم را از فقر و تنگ دستی نجات دهد و رونق و بازسازی را به ارمغان آورد.باید این انتخابات در یک فضای سالم و درچتر امنیتی قدرت مند انجام شود.

برگزاری  انتخابات سالم می تواند توجه جامعه جهانی را نیز به سوی  افغانستان بیشتر از بیش جلب نماید و کمک های اقتصادی از به افغانستان را به ارمغان اورد. براین اساس مخالفان تاخیرانتخابات بجای آن که سه ماه تاخیر را بهانه قرار دهند بهتر است به فکر بهتر و بهینه تر برگزار کردن انتخابات ریاست جمهوری باشند تا ایجاد جنجال سیاسی برسرتاخیر زمانی انتخابات.

اما این که ایا در طول این سه ماه آقای کرزی می تواند برمسند قدرت باقی بماند یانه؟ و آیا ماندش مشروع است؟  مدت قانونی ریاست جمهوری اقای کرزی در ماه جوزا به پایان می رسد و بعد از این تاریخ ایشان رئیس جمهور افغانستان نیست، اما ایشان در طول سه ماه تا زمان انتخابات می تواند، مدت ریاست جمهوری اش را توسط رای پارلمان و سنا تمدید نماید و یا این که توسط رای دومجلس افغانستان دولت موقت تشکیل بدهد. درغیراین صورت از تاریخ  یاد شده به بعد اقای کرزی رئیس جمهور افغانستان نیست.

به هرحال باهمه این امید واری ها و تاخیری که در زمان برگزاری انتخابات افتاده است، هنوز این سئوال حل نشده و شاید بارها از کمیسیون مستقل انتخابات و نیروهای دولتی و بین المللی پرسیده شود که آیا آنان امنیت انتخابات را بعد از سه ماه تاخیر نیز می توانند تامین نمایند؟


February 8th, 2009


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
گزیده مقالات